دانلود نمونه سوالات نظريه های جامعه شناسان : ماکس وبر


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
10 نوامبر 2022
نوع فایل
حجم فایل
تعداد صفحات
تعداد بازدید
612 بازدید
RIAL ۱۱۹,۰۰۰

دانلود نمونه سوالات نظريه های جامعه شناسان : ماکس وبر

دانلود نمونه سوالات نظريه های جامعه شناسان : ماکس وبر با جواب با فرمت pdf

قسمتی از محتوی دانلود نمونه سوالات نظريه های جامعه شناسان : ماکس وبر

 

۱۸- وبر چگونه توانست نظریه جهانی عقلانی شدن خود را تدوین کند ؟ او در جریان پژوهشهای خود در رابطه شروط و « اهمیت فرهنگی » این فرادگرد به بررسی بنیان های نظری و در زمان این تحول در تمام عرصه های قابل تصور و گوناگون واقعیت تاریخی واجتماعی مانند اقتصاد ، سیاست حقوق ، دین و فرهنگ پرداخت ، عقلانی شدن به منزله « سرنوشت عصر ما » نسخه واحد وبر برای بسیاری از فرادگردهای جزیی با ماهیت کاملاً متفاوت شدکه او به تناوب آن را « دیوانی شدن » بورکراسی « صنعتی شدن » « نظری شدن » « رشد عقلی سرمایه داری کارگاهی » « تخصصی شدن » « شیء شدگی » « روشی شدن » « رشته ای شدن » « سحر زدایی » « سکولاریسم » و سرانجام « غیر انسانی شدن » نامید .

۱۹- در معنای ساده و کلی عقلانی شدن در آثار وبر چه می باشد ؟ در معنای ساده وکلی عقلانی شدن در آثار وبر چیزی جز نظام و نظام یافتگی مجموعه نامنظم و               بی شماری که از پدیده های منفرد با امکان ارتباط بی شماری بین آنها نسبت که با شاخص های انسانی منظم می شود . وبر نتیجه چنین تنظیم نظام یافته ای را  « عقلانی شدن » می نامد .

در حالیکه این نظم ممکن است حاصل کار خود کنشگر یادانشمندی باشد که این نظام را بررسی کرده وتحلیلی به آن نظم می دهد .

۲۰- وبر فرضیه عقلانی شدن را ابتدا برای چه حوزه هایی در نظر داشت ؟ او فرضیه « عقلانی شدن » را اول برای آن حوزه هایی در نظر داشت که برای نظم و نظام یافتگی مناسب به نظر می رسیدند : اقتصاد ، حقوق ، فناوری ، علم و نظم دولتی به عبارتی دیگر « سازمان بیرونی » جهان .

۲۱- در حوزه سازمان بیرونی جهان چه پرسشهایی در رابطه با روند عقلانی شدن نظر وبر را جلب کرد ؟

۱- چرا فرهنگ عقلانی ویژه ای با اعتبار عمومی و جهانی فقط در غرب شکل گرفت ؟

۲- چرا فقط در تاریخ معاصر اروپا علم و فن آوری « عقلانی » سرمایه داری کارگاهی « عقلانی » وسازمان دیوان سالار دولتی « عقلانی » مشاهده می شود ؟

۳- چه مزایایی روند « عقلانی شدن » برای جامعه وگروههای اجتماعی و افراد منفرد برای تحقق این فراگرد باید بپردازند و می پردازند ؟

۲۲- از دیدگاه وبر چه اموری را غیر عقلانی می داند ؟ وبر فرآیند « عقلانی شدن » را اجتناب ناپذیر می دانست به همین دلیل توجه اش به تدریج به آن بخش هایی معطوف شد که معمولاً غیر عقلانی ارزیابی می شوند . دین ، اخلاق ، هنر ، فرهنگ و جنسیت این ها همان حوزه هایی هستند که به قولی به « سازمان درونی » دنیای انسان نظم میدهند .

۲۲- آیا ماکس وبر معتقد بود که فرآیند عقلانی شدن صرفاً جنبه مثبت دارد ؟ خیر – او با نگرانی و افسردگی شاهد فراگرد « عقلانی شدن » بود چنین شخصی نمی تواند صرفاً با نگاه مثبت شاهد جریان « عقلانی شدن » تمام عرصه های زندگی انسان باشد پس نمی توان به سادگی به او انگ « مدافع بورژوازی » زد او از تحولات « غیر منطقی » در شرف تکوین نگران و هراسان   بود ، ضمن آنکه تأثیر روند عقلانی شدن را بر افزایش بهره وروی می دید لیکن نمی توانست چشم خود را بر ویژگی های دیگر فرایند عقلانی شدن مانند « غیر انسانی شدن » « شیء شدگی » « غیر شخصی » و « بی روح شدن » ببندد .

۲۳- دیدگاه وبر در مورد تأثیر عقلانی شدن بر اخلاق پروتستانی چیست ؟ وبر انتقادی به انگیزه های مومنان پروتستان برای کسب رحمت الهی ندارد بلکه به تأثیرات این شفاعت یعنی تلاش سخت ، بی رحمانه ، و بی حد و مرز برای کسب ثروت انتقاد داشت . نگرانی از بندگی در « قفس فولادی » را باید میراث هنوز معتبر وبر به منزله جامعه شناس کلاسیک به حساب آورد این نگرانی حاصل تحلیل او از تأثیر اخلاق پاکدینی بر شکل گیری نوعی از زندگی عقلی وبر به تبع آن شیوه ای از تفکر شغلی است که حاصل روح ریاضت کشی در همین دنیا است به نظر وبر این تفکر جزء اصلی ساخت روح ریاضت کشی در همین دنیا است به نظر وبر این تفکر جزء اصلی ساخت روح سرمایه داری و فرهنگ جدید است . « همان هنگام که ریاضت کشی از حجره های صومعه ها به زندگی شغل راه یافت ودنیای اخلاقی را از درون تسخیر کرد و با اجزای سازنده خود در خدمت نظام اقتصادی قدرتمند جدید قرار گرفت که از شروط اقتصادی و فنی وتولید مکانیکی و ماشینی محصولات برخوردار است وامروز با الزاماتی هولناک شیوه زندگی تمام افرادی را تعیین میکند که دراین کارگاه زاده می شوند نه فقط کسانی که در تولید اقتصادی مستقیم درگیر هستند – باید می فهمیدیم که این تعیین کنندگی تا آن زمان باقی خواهد ماند که آخرین تن سوخت فسیلی گداخته شود .

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی بعد از خرید فایل

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی اینستاگرام دبیران فایل: instagram.com/dabiranfile

آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل سوالات بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود سوالات به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت و صحیح وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل سوالات مورد نظر نشدید با ایمیل dabiranfile@gmail.com یا در تلگرام یا سایر پیام رسان ها به آیدی dabiranfile@ تماس بگیرید.